Sorgbearbetning städa

Jag är på blogger tills mina nya sidor är klara.

Bloggen innehåller länk till Jespers bok, PFC och Avanza (länkar längst ner, spartips och ekonomi)

Jespers bok


Städning som sorg-bearbetning.

Tänk att man kan känna en stor glädje i att en dag vakna och hela kroppen känns annorlunda! Efter att man efter sorg och sorg-bearbetning, helt på egen hand, ha lyckats vända sorg och smärta utåt igen. På min förra blogg om sorgen och sorg-bearbetning hade jag väldigt många förslag till självhjälp. Att ta itu med att städa och rota i det gamla har känts alltför svårt. Ändå är det mesta efter pojkarna sorterat som minnen att bevara, gåvor till andra personer och till användning för mina två levande barn (vuxna söner). 





Jag, Mona, med Nikita och Ruffa i skogen, bra terapi!



Städning är därför eftersatt

Och det har varit så under ganska många år, eftersom jag drabbades av PTSD och utmattningssyndrom. Efter pojkarnas död fick jag en diagnos som låter lite märklig för de som inte hört namnet, men det kallas anpassningsstörning och har med att göra att man tappar bort sig själv och har svårt att hitta nya sätt att leva. Du kan läsa mer om anpasssnings-störning och sorg-kris här.  På kuppen lyckades jag även att bli sjukpensionär. Så en hel del har hänt som kanske inte kan hittas här i denna bloggen, eftersom en viss person saknar förmåga till konfliktlösningar. 

Jag  har därför som avsikt att fortsätta tipsa om olika metoder för att komma vidare i sin sorg-bearbetning.

Och att försöka komma till rätta med sin eventuella Ptsd och/eller anpassningsstörning. Olika metoder och vägar är personliga och behöver anpassas till ens personlighet och möjligheter. Sorg är väldigt komplext och innehåller många olika faser och livsperspektiv.


Yoga har varit en stor del av mitt sorgarbete


I min sorg har jag till att börja med använt mig av ett spiritualiskt tänkande.

Jag är kunnig i tarotkort/tolkning och för mig har det inget med andar att göra, utan tarot ger svar från ens undermedvetna. Jag spår inte framtiden med tarotkort. Istället använder jag korten med en jungiansk inriktning. Carl Jung arbetade med arketyper och karaktärsanalyser. Tarotkorten användes även psykoanalytiskt av Sigmund Freud


Stjärnan, the star, berättar att det finns hopp.



Ja, så gick det med att skriva om städning som sorg-bearbetning.

Men jag märker att texten blir lång och lite tråkig, eftersom jag försöker sammanfatta några år som sorgen gjort att jag tappat bort. Skriva är dock också ett sätt att bearbeta sorg. Jag är i alla fall tacksam att jag orkade ta tag i lite djuprensning under någon timme idag. Jag kommer att hitta mig själv! Det lovar jag. Men än är det inte riktigt så. Jag får förklara mer senare. Att ha städat är hur som helst livskvalitetshöjande. Fast det är så mycket jag vill säga nu när jag äntligen blivit befriad från min förra blogg som faktiskt aldrig tillhörde mig. Istället användes jag i Mammons namn, Det är så det känns!





Spara med ränta hos Avanza, rekommenderas varmt av mig.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det här var en glädjens dag

Till mina "haters" Bilden av Mona Irma

Lyckan blir först riktigt stor, när trampet hörs av små små skor. Sorg och sorgbearbetning