Ett speciellt stök

 Vanligt folk!

Ja, vanligt folk har lite att plocka med. Man plockar lite dag för dag. 

Röran jag hade tänkt beskriva är långt värre än ett vanligt stök.

Utan att snacka skit om mina barn som jag älskar, så vet jag egentligen inte hur jag ska uttrycka det.

Men jag måste kanske ge det ett namn om det ska kunna förklaras.

Ett annorlunda hem

En person som är påverkad av amfetamin i överdos är otroligt vaken, rastlös, effektiv och sökande. En sådan person söker efter droger i varje vrå av sitt hem. Alternativt, ditt hem, eller mitt. De vänder upp och ner på lådor, garderober, förvaringsutrymmen, Alltså utan överdrift tömmer de ut allt som man sorterat på olika platser, i en desperat längtan efter sin drog. Då uppstår ett hopplöst städbehov.

Man försöker hjälpa till

Men allt som händer är att allt blir  upp och ner, utforskat och undersökt. Om man nu inte hittar sin drog, som man tror sig ha, vänds allt över ända. Inte bara skåp och garderober. Spis och frys dras ut från sin plats. Kylskåpet töms och undersöks från alla håll och kanter. Har man tur får man inte skulden för att gömma undan drogen de söker efter. Samtidigt försöker man förstå, trösta, ha medkänsla, kanske att man även letar med sina barn.

Hur många dagar, hur många månader, hur många år

Ja hur lång tid tar det? Är barnen vid liv blir det ingen ordning. Om barnen har dött då krävs det år av återhämtning innan man ens får den minsta lust att ha ett acceptabelt hem igen. Polisen och vem som helst kan komma och känna sig välkomna. Men inget av detta tillför den energi man behöver för att som mamma komma tillbaka till det som var förr.

Bort med kriminalisering

Kriminalisering leder till psykoser, självskadebeteenden, hopplöshet, uppgivenhet, ett övergivet barn och en mamma som tappat allt sitt hopp.






Kommentarer

  1. Så är det. Just nu är det lungt eller egentligen inte det som andra "normala" människor skulle kalla för lungt. Min äldste, mitt ledsnaste barn, blev inlagd på intensiven i måndags. Han blev som tur var insläppt på vår kommuns akutboende i söndags kväll fast de egentligen inte hade fler platser. Han fick sova på soffan på grund av att "rätt" personal jobbade den kvällen. När de skulle väcka honom på morgonen fick de inte liv i honom så de påbörjade hlr i väntan på ambulans vars personal fick igång hans hjärta igen. Han blev nedsövd två dygn på intensiven och andades med hjälp av respirator. De väckte honom igår och idag blev han flyttad till medicinakuten med feber och lunginflammation. Sköterskan sa att hans hjärtstopp varade 12 minuter men han verkar inte ha fått några hjärnskador. Orsaken var överdos. Sköterskan kunde inte lova att han inte blir utskriven till helgen. Jag försökte förklara hans situation, att han inte har något boende att gå till, inga kläder att ta på sig och att hans socialsekreterare lovat att ringa och säga att det måste finnas en planering innan han skrivs ut. Sköterskan sa att det kunde vara någon annan som tagit emot samtalet och att hon skulle kolla upp det. Får ringa henne i morgon igen. De kan inte släppa ut honom i sjukhuskläder och ingenstans att sova efter att han haft ett hjärtstopp under 12 minuter hög feber och lunginflammation eller det kanske de kan? Sverige ett av Världens rikaste länder blr mer och mer likt USA....

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, ja precis så är det! Måtte det ske en ändring i framtiden. Jag förstår precis vad du beskriver! <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det här var en glädjens dag

Till mina "haters" Bilden av Mona Irma

Lyckan blir först riktigt stor, när trampet hörs av små små skor. Sorg och sorgbearbetning