Mantran för sorgbearbetning och acceptans av förlusten

Om mantran

Ett mantra är ett envist upprepande av ett ljud eller en fras. Jag tittade lite på Wikipedia och visst är det så att mantra är kopplat till vissa religioner och som aktivt jobbar med att utveckla sinnet. Jag tycker den här sidan förklarar bra hur ett mantra fungerar för vem som helst. Mantran har varit en del av min egen personliga utveckling och hör ihop med de olika sätt som jag använt inom min egen sorgbearbetning. Länkarna är inga betalda annonser och kurserna har inget med mig själv att göra. Men det är lite sånt som jag kollat igenom för att lyckas hämta upp det som passar in på mig och på min person.


Yoga med Mia, Puffa utveckling


Vi är alla unika

Personligen tror jag på själ och sinne och hur allting hör ihop. Jag tycker inte det är något konstigt med att ha en tro. "Tron är ett opium för folket", citat av Karl Marx från boken Das Kapital, eller på svenska - Kapitalet. Hoppas citatet blev rätt nu.  Det här inlägget är ingen propaganda, utan dök upp för att det är historisk sociologi, ett mycket intressant ämne. Citatet ovan kan vara en typ av mantra i form av fraser. 

Ditt eget mantra eller mantran

Jag tycker det bästa är att hitta på sitt eget mantra, då allt som kommer inifrån en själv, enligt mig, är en mycket starkare kraft. Självklart finns det många givande och färdiga mantran som du då enklast hittar inom buddismen. Det går även jättebra att söka mantra på Youtube. Du kan lyssna eller upprepa. När något upprepas ständigt förefaller det att påverka både kropp och sinne. Och märkliga saker kan faktiskt inträffa om tron är stark. 

Mitt bästa mantra

När nöden varit svår och livet tungt att leva så har jag upprepat frasen "Gud hjälper mig", vilket flera funnit lustigt att höra, och många säger, "tänk om det vore så väl". Vi kan gärna diskutera vad är Gud? Gud är hur som helst mitt mantra. Och det bästa med det är att Gud hjälper mig! För att jag är övertygad om det och för att jag ser det hela tiden hända.




Yoga och mantra

När jag var duktig nog, eller jag var nog tvungen till, att gå till yogan en eller två gånger i veckan. Yogan har jag betraktat som min livlina redan innan tragedin i mitt liv var ett faktum. Jag fick många, bra verktyg att använda mig av. Dessa verktyg kändes som om jag skapade dem själv, inget som någon annan pådyvlat mig i all välvilja. Mitt val! Vissa mantran och vissa praktiska yoga-övningar är mer användbara än andra när det handlar om sorg-bearbetning. Jag lyssnade så mycket på en mantra-sång på den tiden att jag knappt kan lyssna på densamma i nuläget. Den har blivit förknippad med min tuffa kamp om att komma tillbaka till livet och till mig själv. Men jag ska länka till den, om jag hittar den, Kanske kan den hjälpa någon annan som den hjälpte mig. Texten är inte så lätt att förstå, men mantrat brukar sjunka in efter att man lyssnat många gånger. 

Acceptance










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det här var en glädjens dag

Till mina "haters" Bilden av Mona Irma

Lyckan blir först riktigt stor, när trampet hörs av små små skor. Sorg och sorgbearbetning