Jespers födelsedagskalas har flyttats till himlen.
MONA IRMA DAHLGREN·FREDAG 31 JULI 2020·3 MINUTERläst 15 gånger
Jeppson
det var bara jag, mamma, som kallade dig det
Det förkortas Jepp
Det var bara jag, mamma som visste det.

På söndag fyller du 27 år.
Den 2 augusti.
Du var glad för födelsedagar
Familjen betydde allt för dig
I alla lägen
Du visste hur älskad du var
Du var aldrig rädd att ge förtroenden till mig

Du gjorde verkligen intryck
Du var så karismatisk, så speciell
Och alldeles för skör
Lite som jag själv för längesedan
Även om vi gjorde olika val
Av olika anledningar

Min lille prins med svettiga blonda lockar i nacken
som jag så många gånger somnat med näsan i
Mitt yngsta barn
Aldrig mer näsan i unga blonda lockar
I drömmen kanske...

Älskade Jepp
För tre år sedan var du inte död
Du fanns
Du levde
Du lämnade så starka intryck
Var så älskad

Men också hotad och rädd
Rädd att behöva vara död
För du ville leva
Men inte under hot

Och i n t e utan medicin.

Du var en glad och lycklig liten pojke en gång
Men det fick du inte fortsätta vara
Pressen och överkraven blev tillslut
för mycket för dig

Och då började du tycka att det var bättre att vara död
Folk kallade dig drama-kung och slutade bry sig
Så när du blev överkörd av tåget,

Var det endast en vän som hörde av sig och var orolig
Varför fick du inte dö när du valt det själv?
Varför behövde du slitas i stycken under ett tåg?
Bara för att överleva med smärta som inte längre bara var psykisk
Utan även fysisk...

Mitt chocktillstånd varade i minst två år.
Jag hade även mist din storebror så tätt inpå
Fem veckors mellanrum....
Hur överlever man det?
Ens värsta fasa besannas.
Inte bara e n gång, utan t v å.
Nu är sorgen mycket tyngre,
den har lärt känna “aldrigheten”

Du vet vem du är, Jespers vän
Om du orkar läsa
Om du orkar känna
Eller ens tänka på
det hemska som hänt.

Förstår.

Älskade Jespers nära vänner.
Jespers blommor vissnar av öl.
Jag vet att tanken är god.
Så det gör inget egentligen
Men lämna hellre en liten sten
Eller ett ljus som brinner för honom, för hans bror
Och för deras olycksbröder och systrar.
(Himlen måtte vara en vacker plats
När mina yngsta söner bor där.)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det här var en glädjens dag

Till mina "haters" Bilden av Mona Irma

Lyckan blir först riktigt stor, när trampet hörs av små små skor. Sorg och sorgbearbetning